Odbiorca treści w internecie z roku na rok staje się o wiele bardziej uważny, a przy tym nieufny i wymagający. Nic dziwnego, skoro zewsząd atakowany jest uciążliwymi reklamami i nachalnymi ofertami, których nie sposób ominąć. Możliwość reklamowania firm dają nie tylko prywatne strony www., lecz także serwisy informacyjne i portale społecznościowe, a więc praktycznie każdy zakątek internetu. Dlatego dziś, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy – potencjalnego klienta lepiej będzie zrezygnować z natarczywych reklam, a w zamian zainwestować w unikalny content marketing.
Content marketing – z czym to się je?
Content marketing znany w polskiej wersji językowej jako „marketing treści” to strategia marketingowa, która opiera się na tworzeniu treści oraz ich dystrybucji. Celem content marketingu jest oczywiście zainteresowanie potencjalnego klienta i zachęta do wybrania Twojego produktu lub usługi. Aby jednak zainteresować i zatrzymać przy sobie obserwatora treści muszą być wartościowe, angażujące i odpowiadające danej branży. Dawniej pod terminem „content” kryły się nieciekawe treści, pisane stricte pod SEO, które niewiele miały wspólnego z jakością przekazu i wartościowością. Dziś użytkownicy internetu o wiele bardziej cenią sens i prawdziwość oglądanych materiałów niż szybkość z jaką na nie trafiają.
Wszystkie typy marketingu treści
Content marketing to tak naprawdę bardzo szerokie zagadnienie. „Treściami” mogą być zarówno teksty, grafiki, zdjęcia, jak i nagrania. Niezależnie od typu treści, każda z nich ma taki sam cel: wzbudzić zainteresowanie i zachęcić do wyboru tej konkretnej (Twojej) marki. Do contentu zaliczają się więc:
- długie artykuły specjalistyczne publikowane na blogach
- opisy produktów i usług, opisy działalności firmy i zespołu pracowników publikowane na firmowych stronach www.
- wszelkie posty graficzne publikowane w social mediach oraz na stronie www.
- filmy, zarówno krótsze, jak i dłuższe, a także gify
- podcasty, czyli nagrania audio
- recenzje użytkowników oraz klientów o produkcie lub usłudze w formie pisemnej lub graficznej jako post na SoMe
- zdjęcia produktowe, zdjęcia zespołu pracowników, zdjęcia relacjonujące wydarzenia w firmie
- ebooki, czyli książki w formie elektronicznej
- audiobooki, czyli książki w formie audio
- webinary, czyli mini szkolenia często w formie nagrań LIVE
- badania i raporty branżowe w formie tekstu lub wykresów
Jakie są zalety content marketingu?
Odpowiednio wykreowany marketing treści niesie ze sobą bardzo dużo zalet. Przede wszystkim dobrze skonstruowana treść buduje świadomość marki oraz podnosi jej wiarygodność. Świadomość i wiarygodność przekłada się za to na zdobywanie zaufania konsumentów, co, jak już wcześniej zauważyliśmy, wcale nie należy do najłatwiejszych. Regularnie publikowane nowe treści to także dobry sposób na przypomnienie o sobie klientom, którzy już kiedyś skorzystali z Twojego produktu lub usługi. Content tworzony zgodnie z zasadami SEO dodatkowo pozwala na doskonałe pozycjonowanie strony, co ułatwia znalezienie jej nowym klientom na długiej liście stron w wyszukiwarce. Dodatkową wartością jest również fakt, że raz napisany artykuł pozostanie na Twojej stronie już na zawsze i codziennie, przez wiele miesięcy lub lat będzie przyciągał do siebie zupełnie nowych potencjalnych klientów.
Jaki typ treści wybrać?
Nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. W każdej branży sprawdzi się inny typ treści. Content należy więc dopasować do konkretnej branży, a także miejsca, w którym zostanie wykorzystany – na stronie www. czy w social mediach, a może na Youtube? Różny rodzaj treści dociera do klientów na różnych etapach lejka sprzedażowego, co zwiększa prawdopodobieństwo zysku. Jednakże, tak, jak warto wykorzystać więcej niż jeden typ contentu, tak nie warto tworzyć każdego typu. Wybór odpowiedniej treści bardzo często okazuje się trudnym zadaniem i należy wykazać się przy tym nie tylko wiedzą marketingową i branżową, lecz także wyczuciem. Tworząc każdy typ możesz niepotrzebnie stracić nie tylko czas, lecz także np. popełnić błąd PR’owy.
Co zyskasz dzięki marketingowi treści?
Odpowiednio wykreowany marketing treści pozwoli zbudować relację z odbiorcami. Dzięki temu łatwiej można wpływać na ich decyzje zakupowe, a także łatwiej tworzyć w nich poczucie potrzeby na dany produkt. Im bardziej ciekawy i angażujący jest Twój content, tym więcej czasu potencjalni klienci poświęcają Twojej firmie, a nie konkurencji. Tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo, że zainteresowany klient wybierze właśnie Ciebie i Twoje usługi. Kreowanie contentu to także odpowiedź na płatne reklamy, ponieważ odpowiednie treści wspaniale generują zasięgi organiczne. Nie zawsze więc w marketingu chodzi o ogromne budżety, czasem chodzi właśnie o dobrą pracę odpowiednich specjalistów!
Content marketing – jak to zrobić dobrze?
Aby content marketing był skuteczny musi spełniać wiele warunków, pamiętając, że każda z treści ma podyktowane zupełnie inne warunki dystrybucji. Dlatego kreacja contentu wbrew pozorom nie jest jedynie czasochłonna, lecz także pracochłonna i wymaga dużej wiedzy marketingowej. Na wartość treści wpływają nawet takie szczegóły, jak długość tekstu, obecność określonych słów i kolorów w grafice, a także miejsce, w którym zostają opublikowane. Przede wszystkim jednak content marketing wymaga regularności i konsekwencji, na które randomowy pracownik biurowy nie może sobie pozwolić w gąszczu codziennych zadań. Dlatego pracę nad strategią contentową warto zlecić specjalistom, którzy będą mogli poświęcić tyle czasu i zaangażowania w Twoje treści, ile wymaga tego dzisiejszy wymagający odbiorca.